2/17/07

تحلیل

و اما تحلیل...ـ
همانطور که از تصاویر شبیه سازی شده بالا مشخص است؛ ظاهراً اگر سد تا ارتفاع ۱۸۰۰ متر که اعلام شده آبگیری کند؛ سطح آب و وسعت دریاچه آنقدر نیست که مستقیماً به ساختمان پاسارگاد آسیبی برساند. حتی تا ارتفاع ۱۸۱۰ یا ۱۸۲۰. ـ
منتهی این دلیلی نیست که از اثرات جانبی و غیر مستقیم این پروژه بر دشت بلاغی غافل شد.ـ
مثلاً اگر احتمالاً سیل حجیمی منطقه را در بر بگیرد خطر همچنان پاسارگاد را تهدید می کند.ـ

اثرات دیگر آن این است که دشت حاصلخیز بلاغی و تنگه بلاغی که ظاهراً دارای ارزش باستانشناسی بالایی است به احتمال زیاد به زیر اب خواهد رفت.ـ

همه این موارد؛ جزء اولین سئوالاتی است که در اولین مرحله ساخت هر پروژه ای از جمله سد سازی
متخصصان و مهندسان در تلاش یافتن جوابی برای آن هستند. لذا در این پروزه نیز صد در صد چنین مطالعات مقدماتی انجام شده ومدارک و مستنداتی بر آن وجود دارد.ـ

به نظر بهتر است من مسئولان امر؛ هر چه زودتر با برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ هم نسبت به ابهامات موجود شفاف سازی کنند و هم نگرانی دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران را برطرف کنند.ـ
متأسفانه این قضیه در اثر بی تدبیری یا ندانم کاری؛ بی جهت وجه سیاسی و رنگ مبارزه با مظاهر ملی به خود گرفته است؛ که نه صلاح چنین مسائلی است و نه صلاح چنین سیستمی!ـ

بدرود
سعید هـ.ـ

5 comments:

Anonymous said...

سلام هموطن عزيز
ممنون از تلاشها و تحليل منصفانه اي كه ارايه داده ايد.

Anonymous said...

با سلام..
اول: از زحماتي كه كشيديد، بسيار ممنونم. اين تقريبا اولين بررسي و پاسخ مستدل و منطقي است كه من تاكنون در اين مورد، حداقل در سايتهاي فارسي زبان ديده ام. از اينكه تلاش كرديد تا فضاي اطلاعاتي اين موضوع را روشنتر كنيد بيسار سپاسگذارم.
دوم: من دانشجو رشته محيط زيست هستم و يكي از واحدهاي درسي ما مربوط به GIS و نرم افزارهاي مرتبط بود. تكيه اصلي آموزشي ما برروي نرم افزار ArcView بوده است. يكي ازموارد مورد علاقه من در مورد نقشه، تهيه نقشه هاي توپوگرافيك هست كه فكر ميكنم با كمك سايتي كه نام برديد و همچنين نرم افزارهاي مربوطه قابل دستيابي باشد. اگر در مورد آدرس دقيق اين سايت و همچنين نرم افزاري كه استفاده كرده ايد، راهنمايي بفرماييد بسيار متشكر خواهم شد. آدرس ايميل من: mr.alirazi@gmail.com
با تشكر فراوان.
علي رازي

Anonymous said...

سلام
تصاویر و اطلاعات جالبی بود. از شما تشکر می کنم.

این کار ها معمولاً مربوط به چه رشته ای می شود؟
زمین شناسی جغرافیا یا کامپیوتر؟

Anonymous said...

Nice photos!

Thank you.

Anonymous said...

با عرض سلام خدمت آقا سعید و تمامی ایرانی ها.


از سعید عزیز تشکر میکنم واقعا زیبا کار کرده اند و البته نگران کننده که کوسه ها و ماهی ها در آینده باید از پاسارگاد دیدن کنند و روی آن کار باستان شناسی انجام دهند.

پاینده باشید